Læserbrev: Indeklima på skolerne er ikke de bedste, hvad med rengøringen?
Forfatter: Tistrup Mediehus - Pia
Ofte er rengøringen udliciteret - her handler det om pris, men er det så vigtigt hvis rengøringsassistenterne bare skal løbe hurtigere for at komme i mål, og hænger pris og kvalitet så sammen?
Der er ingen der får gjort hovedrent, medmindre det står i kontrakten at kommunerne betaler ekstra for opgaven.
Indeklima og rengøring hænger sammen, så er indeklimaet ikke godt har det stor betydning for trygheden blandt lærer, elever og forældre. Indeklimaet har betydning for indlæringen.
På de 10 undervisnings år i folkeskolen, vil man i miste 10% af indlæring pga. indeklimaet, men også arbejdsmiljøet, støj, støv og den tunge luft. På sigt kan det give langvarige problemer og helbredsmæssige udfordringer.
Et eksempel: En lærer får en arbejdsskade pga. allergi for støv, som er opstået på skolen - men hvad med vores børn og unge, de er i det flere timer om dagen, de har ikke et valg - fordi de skal passe deres undervisning.
Et godt indeklima er en Win Win situation, det vil give mindre fravær, bedre karakterer og tryghed.
Har CoVid-19 lært os noget, ja - vi har lært at være mere bevidste omkring håndhygiejne og det nytter noget med bedre rengøring og indeklima, næsten ingen børn er blevet syge, igennem hele perioden.
Skolerne skal være et trygt sted at være for vores børn og unge, de har ikke selv valgt at være på skolen, de SKAL være der.
Birger Filskov
Byrådskandidat Socialdemokratiet.